Vanliga frågor och svar

Hur bokar jag möte med min hälsocoach? 

Du bokar ditt uppstartsmöte digitalt genom att följa länken i din orderbekräftelse. Länken leder till vårt bokningssystem där du kan välja en tid som passar dig för ett videosamtal. 

När du bokar ditt möte med hälsocoachen får du en bekräftelse via sms som innehåller en länk till mötet. Du får även påminnelser innan mötet startar. Kom ihåg att avboka ditt besök i god tid, om något skulle komma emellan. 

Du bokar sedan dina följande coachsamtal via appen eller genom din hälsocoach. 

Vad behöver jag tänka på inför mitt möte med coachen? 

Ditt möte med hälsocoachen sker digitalt. I samband med din första bokning får du fylla i ett formulär som gör att hälsocoachen kan förbereda samtalet med dig. Se gärna till att du kan sitta ostört med en laddat dator eller mobiltelefon och en bra internetuppkoppling. 

Kan jag boka fler möten med min hälsocoach utöver de som ingår i mitt medlemskap?  

Ja, vill du boka ytterligare samtal kan du prata med din hälsocoach och mot en extrakostnad boka upp fler tillfällen. I ditt medlemskap ingår ett uppstartsmöte på 50 minuter och två stycken uppföljningsmöten på 20 min vardera under en 12-månadersperiod.  

Hur betalar jag för mitt medlemskap? 

Du betalar för ditt medlemskap via din friskvårdsförmån. Räcker inte förmånen till för att täcka hela kostnaden, dras resten från din lön innan skatt (s.k. nettolöneavdrag). 

Betalning för tilläggstjänster sker antingen på plats hos oss eller via faktura. 

Vad händer med mitt medlemskap efter 1 år? 

Ditt medlemskap förnyas automatiskt efter ett år om du inte säger upp det. En månad innan ditt medlemskap går ut skickar vi ut en påminnelse till dig med information om att vi kommer förnya ditt medlemskap om du inte säger upp det. Väljer du att förnya ditt medlemskap får du återigen tillgång till ett uppstartsmöte och tre uppföljningsmöten med din coach.   

Vilka tilläggstjänster finns det och hur gör jag för att ta del av dessa? 

Inom kort kommer du kunna köpa tjänster som kompletterar ditt medlemskap. Du kommer då mot betalning kunna boka besök hos en fysioterapeut, psykolog och kiropraktor. Du kommer även kunna köpa provtagning och mentala och fysiska hälsocheckar. Är du intresserad av tilläggstjänster kommer din coach kunna hjälpa dig med rekommendationer och bokning av relevanta tjänster. Inom kort kommer vi även erbjuda inspirationsvideos inom utvalda områden, t.ex. hur du hittar balans i vardagen, eller strategier för återhämtning och sömn. Håll utkik  

Tjänsterna kommer att utföras av legitimerade partners inom vårt nätverk, såsom fysioterapeuter eller psykologer.  

Vad kan hälsocoachen hjälpa mig med? 

Din hälsocoach är expert på proaktiv hälsa och kan inspirera dig till livsstilsförändringar, såsom motivation till mer motion, strategier för att hitta balans i vardagen och att hantera stress. Din hälsocoach kan även ge tips på hur du får till en bättre återhämtning och hur du kan optimera dina träningsresultat. Allt detta för att du ska må bra på lång sikt, både fysiskt och mentalt.  

Vad kan hälsocoachen inte hjälpa mig med? 

Hälsocoachen kan hjälpa dig med din resa mot en mer hälsosam livsstil genom att ge dig verktyg och inspiration för att proaktivt påverka din hälsa på ett positivt sätt. Hälsocoachen kan inte utföra medicinska eller psykologiska behandlingar. Behöver du komma i kontakt med en läkare eller psykolog kan din coach guida dig till hur du på enklast sätt kommer i kontakt med vården eller en psykolog. 

Vilka kan bli medlemmar hos Falck? 

Du som har tillgång till förmånsportalen Benify, Benefits eller Wellnet kan bli medlem hos Falck. Tjänsten passar alla, oavsett om du vill ha stöd i att bygga goda vanor, motivera dig till motion, få råd om sömn eller hur du bemöter stressiga situationer etc. Det krävs inga förkunskaper eller tidigare hälsoinsatser.  

Kan jag registrera någon annan för tjänsten? 

Då vi just nu endast levererar medlemskapet via friskvårdsportaler är det i dagsläge inte möjligt att ”ge bort tjänsten”, då den knyts mot ditt personnummer/friskvårdsbidrag. Vi kommer snart att kunna erbjuda medlemskapet i fler kanaler för att fler ska kunna ta del av tjänsten.  

Hur behandlar ni mina personuppgifter?  

Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du i vår integritetspolicy.