Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om Falcks hälsocoach. Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss.
Coachsamtal och bokning
Hur bokar jag möte med min hälsocoach?
Du bokar ditt uppstartsmöte digitalt genom att följa länken i din orderbekräftelse eller via din medlemssida. Länken leder till vårt bokningssystem där du kan välja en tid som passar dig för ett videosamtal.
När du bokar ditt möte med hälsocoachen får du en bekräftelse via sms som innehåller en länk till mötet. Du får även påminnelser innan mötet startar. Kom ihåg att avboka ditt besök i god tid, om något skulle komma emellan.
Du bokar sedan dina följande coachsamtal via medlemssidan eller genom din hälsocoach.
Vad behöver jag tänka på inför mitt möte med coachen?
Ditt möte med hälsocoachen sker digitalt. I samband med din första bokning får du fylla i ett formulär som gör att hälsocoachen kan förbereda samtalet med dig. Se gärna till att du kan sitta ostört med en laddat dator eller mobiltelefon och en bra internetuppkoppling.
Vad kan hälsocoachen hjälpa mig med?
Din hälsocoach är expert på proaktiv hälsa och kan inspirera dig till livsstilsförändringar, som motivation, strategier för att hitta balans i vardagen och att hantera stress. Din hälsocoach kan även ge tips på hur du får till en bättre återhämtning och hur du kan optimera dina träningsresultat. Allt detta för att du ska må bra på lång sikt, både fysiskt och mentalt.
Vad kan hälsocoachen inte hjälpa mig med?
Hälsocoachen kan inte utföra medicinska eller psykologiska behandlingar. Behöver du komma i kontakt med en läkare eller psykolog kan din coach guida dig till hur du på enklast sätt kommer i kontakt med vården eller en psykolog.
Kan jag boka fler möten med min hälsocoach?
Ja, vill du boka ytterligare samtal, utöver de som ingår i ditt medlemskap, kan du prata med din hälsocoach eller köpa till ett eller flera besök via medlemssidan.
Tilläggstjänster
Hur lägger jag till Falcks tilläggstjänster?
Du som är medlem i Falck hälsocoach programmet kan köpa tilläggstjänster. Du lägger din beställning på vår medlemssida och får via bekräftelsen tillgång till tidsbokningen eller programmet. Du får en faktura för de tilläggstjänster som du har beställd.
Fysioterapi online – vad är det?
Fysioterapi syftar på att hjälpa dig med besvär från muskler och leder via videosamtal. Om du bokar fysioterapi online hos oss på Falck, så hjälper en av våra legitimerade fysioterapeuter dig att ta itu med eventuell smärta som du upplever och stärka din muskulatur samt öka din rörlighet.
Kan jag köpa enstaka tillfällen med en fysioterapeut online?
Ja, du kan köpa enstaka tillfällen med våra fysioterapeuter online.
Mental hälsa online – vad är det?
Precis som med den fysiska hälsan, så finns det tider och tillfällen i livet, där man behöver hjälp med den mentala hälsan. Mental hälsa online är ett brett begrepp som omfattar både webbaserade KBT-program, den mentala hälsochecken och även våra beteendevetare och psykologer som du kan träffa online.
iKBT - vad är det?
iKBT står för internetbaserat kognitiv beteendeterapi och är en välbeprövad metod för att hantera utmaningar med den mentala hälsan. Alla våra program är framtagna av psykologer och baseras på klinisk forskning.
Programmen omfattare information, verktyg och övningar och hjälper dig att lära känna dig själv och vad du kan göra för att förbättra din mentala hälsa inom områden som till exempel stress, sömn och oro.
Hur kommer jag åt de webbaserade KBT-programmen?
När u köper ett av våra KBT program får du tillgång till programmet via vår partner Braive som också levererar programmen. Du skapar ett konto i Braives App och kan köra igång med programmet direkt.
Mental hälsocheck – hur går det till
Den mentala hälsochecken är ett webbaserat självskattningstest. Genom att svara på ett antal frågor får du reda på hur det är beställd med din mentala hälsa samt vilka områden du bör vara extra uppmärksam på. Den mentala hälsochecken ingår dessutom som ett ingångsvärde i alla våra iKBT program.
Hur kommer jag i kontakt med en psykolog/beteendevetare online?
Vi på Falck tycker att det ska vara enkelt att komma i kontakt med en psykolog. Du som är medlem i vårt hälsocoach-program köper enkelt ett samtal med en av våra psykologer/beteendevetare via medlemssidan.
Betalning och fakturering
Hur betalar jag för mitt medlemskap?
Du betalar för ditt medlemskap via din friskvårdsförmån. Räcker inte förmånen till för att täcka hela kostnaden, dras resten från din lön innan skatt (s.k. nettolöneavdrag).
Betalning för tilläggstjänster sker antingen på plats hos oss eller via faktura.
Hur betalar jag för tilläggstjänster?
Beställer du en tilläggstjänst från Falck så betalar du tjänsten mot faktura. Fakturan skickas till den adressen som vi har sparat i våra system eller till din e-post.
Mitt medlemskap
Vad ingår i mitt medlemskap?
Du som är medlem i Falcks hälsocoachprogram får ett uppstartsmöte med din coach samt 3 uppföljningsmöten. Tillsammans med din coach lägger du upp en handlingsplan som hjälper dig att komma igång med din resa mot ett mer hälsosamt liv. Ditt medlemskap ger dig dessutom tillgång till ett stort utbud av tilläggstjänster till ett förmånligt pris, såsom webbaserade KBT-program, fysioterapi online mm.
Vad händer med mitt medlemskap efter 1 år?
Ditt medlemskap förnyas automatiskt efter ett år om du inte säger upp det. En månad innan ditt medlemskap går ut skickar vi ut en påminnelse till dig med information om att vi kommer förnya ditt medlemskap om du inte säger upp det. Väljer du att förnya ditt medlemskap får du återigen tillgång till ett uppstartsmöte och tre uppföljningsmöten med din coach.
Integritet och personuppgifter
Hur behandlar ni mina personuppgifter?
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du i vår integritetspolicy.
Kontakta oss
Hittade du inte svaret på din fråga? Välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.